fredag 2. mars 2012

Viktigper



I går var jeg viktig.  Da marsjerte jeg rundt i pumps og dressjakke med dokumenter under armen og sa viktige ting i møter med viktig mennesker. Jeg er god til å være viktig. Overbevisende i rollen, faktisk.  Jeg kan si ”– men det er altså slik at dere tar helt feil og vi har rett”, helt uten å stamme meg gjennom fraser som jegtrorlissomattepåenmåte. 

Noen ganger er det gøy også. Å være viktig, altså. Å si innsiktsfulle og velartikulerte ting til viktige folk. Både virkelig viktige folk du også har hørt om, og folk som later som om de er viktigere enn de er og bruker ord som etatstyringsdialog og fokus.  

Men jeg har bestemt meg for at jeg ikke gidder å bli viktig på full tid. Hvis jeg slumper til å bli viktig i Norge eller verden eller borettslaget sånn helt tilfeldig, er det greit.  Jeg liker folk som er viktige fordi de tilfeldigvis er både flinke og snille. Men gu’hjelpes så mange arrogante tullinger det er der ute som tror de er viktigere enn de er.  Eller gjerne vil bli det. 

De maktsyke tullingene må gjerne kalle meg ambisjonsløs. For i dag har jeg gledet meg over å slippe å si viktige ting om nasjonale infrastrukturutfordringer og  innretning av virkemiddelapparatet.  I dag har jeg  hatt meninger om kaffekoppdesign, diplomproduksjon og rensing av kaffemaskiner. Jeg synes det er viktig nok, jeg. I hvertfall på en fredag. 


4 kommentarer:

  1. Ytterst viktige fredagstemaer det der. Jeg har hatt viktige meninger om frukt...

    SvarSlett
  2. Det er viktig å ha meninger - og uttrykke dem. Enten det er kaffe eller infrastrukturutfordringer. Og det er lov å mene i tøfler også, men det er rått å mene noe i pumps.

    God helg!

    SvarSlett
  3. Du verden, kaffekoppdesign?

    SvarSlett
  4. Godt for alt man slipper å ta stilling til.

    SvarSlett