mandag 6. desember 2010

Lista over julelister

De siste julene har vært logistikkmessig krevende. Som for eksempel i fjor, da jeg tok ut totalt null ferie- og fleksidager i desember, satt på kontoret til to den tjuetredje og hadde ti til bords julaften. Jeg har forsøkt å takle presset ved hjelp av manisk listeføring. Det har ikke hjulpet en dritt. Så i år har jeg klekket ut et eksperiment som går ut på å finne ut om listene virker mot sin hensikt og faktisk gjør meg mer førjulsstresset enn nødvendig.

Så, som lovet for et par innlegg siden, presenterer jeg her lista over alle julelistene jeg ikke skal skrive i år:
  • Julegaveliste. I år skriver jeg ingen sirlig liste over potensielt perfekte gaver til alle jeg kjenner og stryker sirlig over etterhvert som jeg har anskaffet akkurat det alle innerst inne ønsket seg. Niks. I stedet for å pese rundt i alle butikker som er utsolgt for, eller likevel ikke har, den dubbeditten som jeg hadde funnet ut at jeg skulle ha tak i, handler jeg på impuls. (Handler må her leses i futurum, ikke presens. For jeg har så klart ikke begynt med gavehandel ennå). På forhånd unnskyld til alle som får det samme som i fjor eller noe de absolutt ikke trenger. 
  • Julematliste. Ingen liste over dadler og annen dritt som man tror man er nødt til å ha i hus for at det skal bli jul. Peppes holder vel åpent i jula også? Rosiner funker vel bra til ribba hvis jeg glemmer å kjøpe svisker? 
  • Jule-to-do-liste. Kan det være nødvendig å listeføre at man bør pusse sølv i løpet av desember? Husker jeg å kjøpe innpakkingspapir selv om det ikke står på et stykke papir? I fjor laget jeg liste over alt jeg skulle fikse og ordne og huske hele desember. Resultatet var at jeg ble helt ute av stand til å fikse eller ordne eller huske noe som helst uten å rådføre meg med lista. Som stort sett lå igjen hjemme når jeg var ute og på jobben når jeg var hjemme. 
  • Adventskalender. Nei, ikke sånn kalender. Kalender over alt som skjer i adventstida. I år utgår excel-arket med avanserte formler for å kalkulere hele familiens sosiale førjulsforpliktelser. Jeg tror jeg skal få skviset inn et juleverksted med ungene uten strategisk planlegging. Kanskje det til og med blir hyggelig hvis vi gjør det en dag vi har lyst i stedet for den dagen det står i kalenderen at det passer med lim og glanspapir? Uten kalender står jeg jo i fare for å sende de håpefulle på nissefest i lucia-antrekk eller å måtte ta med meg ungene på julebordet, men pytt. 
  • Julekortliste.  Her satser jeg tungt på gjenbruk og resirkulering. I fjor var jeg så listoman at jeg flettet julekortlista til etiketter. Antakelig har jeg etikettfila et sted. Beklager til dere som har flyttet eller strøket med siste år. Men først må jeg bestille julekort. Det har jeg glemt, siden jeg ikke har noen to-do-liste. 
Hvordan er det med dere andre førjulshusmødre? Er dere listomane? Eller klarer dere gjennomføringen på rutine og konsentrasjon? Noen som går aktivt inn for skippertak og kaos?


I mangel av noen lister å fotografere, legger jeg inn et bilde for å dokumentere at jeg (dvs ungene) har husket å pynte til jul. Helt uten liste. Dorullnissene er på plass. 

3 kommentarer:

  1. Skippertak, kaos og litt rutine er det som må til. Hvis man i tillegg er så heldig at man ikke har sølvtøy, slipper man jo lettvint unna akkurat den plikten.

    SvarSlett
  2. Jeg har kjøpt julekort, fordi det lå med i pakken vi kjøpte fra barnehagefotografen tidligere i høst. Hvem som skal få dem bør jeg vel finne ut av snart. Jeg kjøper få gaver, så jeg satser på å ha oversikt i hodet, og kjøpe noe dill ved siden av til de største overraskelsene.
    Når jeg skal bake eller pynte har jeg bestemt på forhånd da jeg lagde aktivitetskalender til barna, så det er en overraskelse hver dag. Men jeg vet jeg blir ferdig til jul.
    Julematen står svigermor for i år :)
    Så nei, jeg er ingen listenazi i år. Jeg satser på stemning og kos, og har planer om å legge lista lavt nok til at jeg også koser meg i desember måned.

    SvarSlett
  3. Jeg gjør det jeg liker best først: handler, bestiller kort, pynter med det fine, relativt nye adventspynten.


    Så må jeg se hvor mye jeg rekker av evt. kjedelige ting som å vaske kjøkkenskaper o.l... Man har jo også en mann. I fjor hadde jeg vaskehjelp før jul. Det var vel anvendte 400 kr, og anbefales sterkt.

    Vi må ikke sammenligne oss med fordums mødre, ihvertfall ikke hvis de ikke var i jobb.

    SvarSlett