mandag 24. oktober 2011

Yippee ki-yay!

Det er hverken underholdende eller artig å se folk lide på film. Det er for mye blod, seigpining og ondskap i vanlige action- og thrillerfilmer. Synes jeg. Det er bare skurkene som skal dø, og de skal dø raskt og helst smertefritt. Men gjerne spektakulært. Skurker skal være ferdige hvis de detter ut av et vindu i annen etasje. For det står alltid en høygaffel under når skurkene faller. Heltene, derimot, skal overleve fall fra toppen av en skyskraper, og gjerne redde en jomfru i nød mens de er i svevet.

Jeg kaller det glad-vold. Action-komedie eller eventyr heter det vel egentlig. På sånn filmkategoriseringsspråk. Eller barnefilm. Gammel Snurre Sprett og Donald Duck er jo noe av det mest glad-voldelige som fins. Donald overlever å bli kokt, stekt, overkjørt av en dampveivals og sendt til månen på en nyttårsrakett, alt i løpet av ti minutter. Uten en skramme.

Jeg liker Pirates of the Caribbean og Indiana Jones. Jeg liker Die Hard og gammel James Bond. Men ikke ny James Bond. James lider for mye etter at han Broccoli kom seks fot under. James blør til og med nå. Det gidder jeg ikke se på.

Det ser ut til at min sønn deler min glede over blod-fattige humor-mord. Jeg har plukket frem "Injijana Jonns" og hamstrer popcorn.

4 kommentarer:

  1. Hei du, ser jeg har gått glipp av et innlegg under her, det o. Fjortisene. Herlig lesing. Hva er greia med de der speilvendte bildene lizzom, he he.

    SvarSlett
  2. Kos dere! Jeg ser lite sånne filmer.. grøssere for meg, takk!

    SvarSlett
  3. Du glemte mådderføkker. Jeg digger også Bruce. Og er glad over at gutta etterhvert kan se på både det ene og andre i sjangeren glad-vold. (Viktig med glad foran der, ja, for ellers høres det ikke bra ut)

    SvarSlett
  4. Jeg liker samme type filmer som deg, med Bruce blør da visseligen i Die Hard? Gubben har hele serien med James Bond filmer, og vi har med jevne mellomrom gjennomgang av alle. Jeg liker de nye filmene men savner humoren, det er sant som du sier, den nye James er lidende. Og det trenger vi ikke.

    Du må serien med Jason Bourne, skikkelig action og en flott Matt Damon.

    Ha en fin dag.

    SvarSlett