mandag 28. februar 2011

Den nye skieliten

I anledning den pågående verdsmeisterskapen, erklærer jeg ski-uke i den glamourløse bloggen. Jeg åpner like godt med et spørsmål som jeg besvarer selv:

Er skituren en saga blott? 

I gamle dager gikk alle på skitur. Særlig eliten. Middelklassen og de som var noe og sånt. Det var det man skulle på søndager og i påsken og i vinterferien. Med nikkers og Kandaharbindinger og Spenol på nesa.

I våre dager går det norske folk på ski for å trene. Hele familier legger ut med nypreparerte ski og ”Bj” stemplet i hue og rævva for å logge mil og perfeksjonere skøyteteknikken og bli klar for Birkebeineren og motivere ungene til å bli den neste Marit eller Petter. De svette kondomdress-familiene med sportsdrikk i rompetaske har overtatt høyfjellet og dominerer i mediene og i sportsbutikkene og i selskapslivet. De er den nye skieliten.

Men den gamle skitur-kulturen lever videre, selv om den er fordrevet fra Geilo og G-sport. I smug. Undercover. Anorakk-kledde familier pleier sin fordums status som nasjonalsymbol i hemmelige seremonier i lia bak samfunnshuset hver søndag. Og i strømløse hyttefelt fra 60-tallet. Der inhalerer de Solo og setter skudd med Kvikklunsj og svir av noen grillpølser i snøen. Men ikke før de har tilbakelagt de påkrevde to kilometrene på ski med klister fra påsken i fjor. I spor de har tråkket selv.

Tror jeg. Så da var det spørsmålet besvart. Og svaret var nei.
Nå er det deres tur til å svare. Tilhører jeg den nye skieliten, eller er jeg en avdanket turgåer? Hva med deg? Riktige svar premieres med en fyldig rapport om helgens prestasjoner i høyfjellet. Og senere i uka lover jeg full gjennomgang av skimote- og utstyr. 

Tjuvlånt illustrasjonsbilde. Illustrerer før, liksom. 

5 kommentarer:

  1. Jeg tenker nok som så at om du i det hele tatt går på ski, -da er du den nye ski-eliten.
    Selv har jeg ikke gått på ski siden jeg var ..liten..
    Men lærer barna mine teorien og kommer med støttende tilrop etterhvert som de får sus i serk og nikkers.

    SvarSlett
  2. Skieliten er de som går på ski med det utstyret de har brukt for.

    SvarSlett
  3. Hyttetur med utedo krever brede ski for å kunne lage egne spor.

    SvarSlett
  4. Ja, nå er det jo sånn at ski, intensjoner med og utøvelse av den sporten kan variere med geografi og årlige forekomster av snø. Eller fravær av snø, som jeg vil tro er tilfelle borte hos hu Bondekona.... Er selv vokst opp på den kanten av landet, har også hatt et par år på skole i Troms, og nå bosatt på Østlandet. Store variasjoner i vinterværet og dermed muligheter for utøvelse av skisporten!

    Som barn i snøfattige kyststrøk i Rogaland kan jeg huske èn - 1 - skitur med familien, mens mine barn har slitt ut opptil flere par med ski i en alder av 7 og 10
    år! Vi har prøvd å dra dem med ut på tur selv om vi ikke er racere i sporet selv. De blir ikke en del av skieliten, men jeg håper de vil fortsette å bruke ski til
    mosjonering når de blir voksne. Gjerne i kledd kjeledress eller anorakk, men med
    utstyr som fungerer godt nok til at gleden ikke ødelegges! For det et viktigere enn
    bekledning; for små sko og forkorte staver er pyton for gleden og motivasjonen!!

    God skitur, med fornuftig utstyr og stor turglede! :-)

    SvarSlett
  5. Du er nok i elitesjiktet.

    SvarSlett