torsdag 24. februar 2011

Ser frem til et kort og tamt VM

Korte og tamme pølser. Med link til konkurransen som kompensasjon for dårlig reklame og tjuvlåning av banner.
Jeg er verdensberømt i omgangskretsen for min manglende sportsinteresse og –kunnskap. Noe må man jo ofre på tidsklemmas alter, og for meg var det et lett valg å slutte å interessere meg for andres svette.

Jeg falt av lasset den gang Brå var på høyden og korteste distanse var tikilometeren. Spør du meg hva langrennssprint er, svarer jeg at det er spurten hjem til utedoen på hytta etter at man har inntatt alt for mye kakao på tur. Jeg kjenner kanskje igjen han med Red Bullen og hu med musklene. De andre aner jeg ikke hvem er.

Jeg har jobbet hardt i mange år for å dyrke mitt image som ihuga sportshater og ignorant. Et image må man jo ha. Men i det siste har det vært tøft. Jeg har ikke kunnet åpne en avis. Ikke spise på en restaurant på grunn av alle VM-menyene. Ikke handle på VM-salg. Ikke åpne jobbmailen i frykt for at enda flere leverandører vil ha meg med til Kollen. Ikke delta i en eneste samtale rundt lunsjbordet.

I går dumpet jeg, på toppen av det hele, uforvarende over åpningsseremonien på Universitetsplassen. Siden jeg ikke visste at det var seremoni der og da, hadde jeg jo ikke planlagt en lengre omvei til toget etter jobb. Jeg var i ferd med å bli mannevond av å kjempe meg gjennom mengden av oransje funksjonærer og flaggviftende masser. Men så skjedde det noe flott. Jeg fikk høre Gardemusikken spille nasjonalsangen. Laiv.

Jeg får ståpels og blir lykkelig over å være norsk når Gardemusikken spiller. For det går nemlig fint an å huse nasjonal stolthet uten å følge sport. Man må bare være litt ekstra opptatt av hornmusikk og søttende mai og sånt.

Hadde Garden klint til med Holmenkollmarsjen og Valdresmarsjen med det samme, hadde jeg nok blitt så revet med at jeg hadde vurdert å bli vennlig innstilt til hele VM-arrangementet. Men det gjorde de ikke. Så da håper jeg VM blir akkurat som pølsene i pakka med Kollen Wiener som Husbond, mot bedre vitende og uten mitt samtykke, dro i hus forrige helg; Korte og tamme.



God helg!
(Ja, jeg reiser på hyttetur igjen og blir uten bloggtilgang frem til søndag kveld.)

8 kommentarer:

  1. Haha, du har en artig penn :-) God tur på hytta - forhåpentligvis langt fra Kollen? ;-)
    Bustenellik

    SvarSlett
  2. Ha, ha! Liker slike sportshatere :))

    SvarSlett
  3. Jeg er så enig. Både i hornmusikk og sport.

    Har presset folk ut av møterommene i dag (jeg hadde bestilt dem) og slått av sportssendinger. Alle er lykkelige over at jeg ikke er på kontoret i morgen.
    Men er litt fasinert over at folk kan bli så intenst engasjert.

    SvarSlett
  4. Jeg kjenner også igjen hun med musklene.
    Men hvem er han med RedBullen?
    Enda mer lykkelig over å bo på denne siden av landet når VM i sport dumper ned i hovedstaden.

    God tur.

    SvarSlett
  5. Ok, jeg er passe interessert i skisport, ingen idiot, men synes det er moro å følge med.

    Og hornmusikk må være min guilty pleasure. Takk for at du står fram og innrømmer at du også får ståpels.

    SvarSlett
  6. Så bra at du fikk en fin opplevelse i folkemylderet.
    Jeg har sett på TVen i dag, og har skjønt at tidene har forandra seg. I gamle dager gikk de et løp, liksom. I dag har de gått noe som de kaller prolog først. Og så har de gått og gått. (Okei, det var vel en del repriser innimellom) Og redbullen kom på andre plass.

    SvarSlett
  7. Skal jeg velge meg sport, må det bli langrenn. Jeg innrømmer glatt at jeg blir småhysterisk og sår og hopper på gulvet når det er som mest spennende. Og jeg husker hvor jeg var da Oddvar Brå brakk staven.

    Der har du meg.

    SvarSlett
  8. Jeg er ikke en sportshater, jeg er bare ikke interessert. Verken mann eler barn heller. Vi passer på å komme oss ut på tur selv, det får holde..

    SvarSlett