tirsdag 12. oktober 2010

Herrljunga Cider og nötfärs

På søndag var jeg på harry-tur. Jeg er så harry at jeg gjør det jevnlig. Folk som bor femti minutter fra grensen og disponerer firmabil med cruise-control, stor fryser og matbod er nesten forpliktet til det. At det ikke er firmabilen som har fryser behøver jeg kanskje ikke oppklare? Når omtalte fryser kun inneholder årgangsblåbær og et kort brødstopp på Kiwi kommer på tusenlappen, er det på tide med en tur.

På Harry-tur kan man handle eller glo. Det er mange folk å glo på og stadig nye inntrykk (som seg hør og bør i utlandet). Man får innsikt i så mangt. For eksempel hvor mange hundre kilo pommes frites det er plass til i en gjennomsnittlig fryser i Råde. Hvorfor kebaben er så mye billigere på noen kebabsjapper enn på andre. Hvor mange brusboksbrett bakakslingen på en Camry tåler. Hvor mye godt samhold (les: splid) en liten utenlandstur kan skape for storfamilien. Hvordan folk får trygden til å strekke til. Og at det går an å leve på en diett bestående av Herrljunga Cider og nötfärs.

Noen klarer å handle og å glo samtidig. Ikke jeg. Jeg kan gjerne stå på sidelinja og å glo, men det er så lite å få kjøpt på sidelinja. For å få baconet i handlevogna må jeg nødvendigvis inn i mengden av Camrykjørende nötfärselskere. På Nordby i kjøttrushet er det alt for store ansamliger av folk flest som siger rundt og presser på fra alle kanter. Jeg klarer ikke tenke klart når jeg ikke har to meter luft rundt meg. Jeg blir handlings-lammet og kommer hjem med surströmming i stedet for sursøt saus.

Så for å opprettholde handle-kraften reiser jeg på harrytur når folk flest sover. Jeg gnir sukaten ut av øya, låser cruisen i 120 og er på Nordby klokka 0905 søndag morgen. Da er det bare et par døgnville pensjonister fra Halden å glo på og jeg kan jeg rygge Jag-en nesten inn i kassa på MaxiMat. Nabo-Liv og jeg er enige om at det er svært viktig å kjøre standsmessig på harry-tur.

I bilen hjem tre kvarter senere føler jeg meg så kjernefamilieorganisatorisk hellig at jeg må ha med meg gudstjenesten på P1 og ta litt privat salme-allsang på grensen. Og alle pengene jeg sparer på å reise på harrytur på søndag når Systembolaget er stengt, kan gemalen bruke på Briskeby-polet fredagen etter. Det er god familieøkonomi.

Nordby Köpcenter en søndag kl 0905. Riktig tid for kycklingfilet-hamstrere med folkeangst.
Full fryser. Full. Ikke sirlig stablet eller nylig aviset.

3 kommentarer:

  1. For det første - takk for hyggelig kommentar inne hos meg!
    Og for det andre - kul blogg! Legger meg til som følger!
    Hilsen ei som støtt og stadig hamstrer inn kycklingfilet. Og pepsimax.

    SvarSlett
  2. Ha,ha det var jammen meg et godt tips den der med å dra på Harrytur når folk flest sover! Jeg har jo da levd i den oppfatning av at Norby ikke åpnet før kl.11!!! Er det rart jeg kvier meg for familieharrytur med tre barn og en folkemengdeskygubbe ;)

    SvarSlett
  3. *dåne* Selvesete Superblogger-Pia inne hos meg! Jeg er overveldet av fersk bloggerlykke! Og selveste, godeste Annika, verdens mest oppmerksomme og positive! Kjempestas, damer.

    SvarSlett