tirsdag 5. oktober 2010

Hva bestiller du deg til jul da, gutten min?

E (5 år):  Mammaaa? Kan jeg få en sånn som B og P har?  (B og P er de store kusinene).
Jeg:  Hva da som de har?
E:  Sånn der som man kjører på og sånn.
Jeg:  Hæ?
E:  Sånn som man kjører racerbil på og sånn.
Jeg:  Åhhhh. Sånn ja. DS, heter det.
E:  Djess?
Jeg:  Nintendo DS. Nin Ten Dooh Deh Ess.
E:  Kan jeg få sånn Ninn tenn Dodess?
Jeg: Det koster mange penger, så da må du ønske deg det til jul.
E: Jeg kan jo bare sette det på julelista mi. På kjøleskapet!
Jeg (med den langsomme, pedagogiske røsten): Ja, du må skrive det på ønskelista di og si til alle at det er det du ønsker deg aller mest og være snill helt fram til jul, så kan det hende du får det. 
E: Hæh? Hva da? Jammen, jammen, jammen, jeg kan jo bare skrive det på julelista mi!
Jeg (med fnisesprukken pedagogrøst): Kjære gutten min, julelista di på kjøleskapet er en ønskeliste, ikke en bestillingsliste. Det er ikke sikkert at man får alt som man skriver på lista, vet du.
E (med mektig vantro i stemmen): ER DET IKKE ?!?

I fjor fant han ut at julenissen liknet til forveksling på farfar. I år får han beskjed om at ønskelister ikke er bænkers. Hva blir det neste? At noen ymter frempå om at jula egentlig ikke er et kommersielt påfunn og en fire uker lang fest for barna?
Ønskeliste, evt. bestillingsliste. Foreløpig står det bare "BOK", Harry Knøl Trailer, Kongen Martin Trailer. Men mer kommer. DS er jo lett å skrive.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar