torsdag 13. januar 2011

Er jeg en mammablogger?

Mammablogg Awards 2010 skal kåres. Wow. Jeg skjønner stadig mer av hvor lite jeg skønner meg på blogglandia, dets tradisjoner og skikker. Nå venter jeg spent på resultatene og prisutdelingen. Blir det  røde løpere med grøtflekker og gullstatuetter av ferme kvinner med unger i skjørtekanten?

Hva med deg - hvis du hadde blitt nominert, hvilken kategori hadde du passet inn under?” utfordrer forfjorårets, og etter min mening, tidenes, beste (mamma)blogger Pia i dag. Jeg bet på limpinnen og var rett ved å male meg ettertrykkelig inn i spannet med klister. For det er jo åpenbart at den glamourløse bloggen er så kreativ, inspirerende, estetisk, velskreven og original at den kunne vært nominert i alle kategorier. Hvis den var en mammablogg. Hvilket jeg ikke vet om den er.

I stedet for å google rundt etter en definisjon på en mammablogg, kaster jeg meg ut i spekulasjon og kverulering;

Forholder det seg slik at man automatisk er en ”mammablogger” hvis man blogger og er mamma på samme tid? I så fall er anslagsvis nitti prosent av alle muffins- og interiørbloggere undercover mammabloggere. Og jeg er litteraturblogger fordi jeg både blogger og leser bøker. Mer ryddig er det å vel å vektlegge hva man skriver om mer enn hva man har prestert på reproduksjonsfronten.  Jeg har i følge etikettene skrevet mest om jul, anskaffelser og antrekk. Da er jeg vel en julebordkjole-blogger.

Men jeg våser jo en del rundt fiskepinner og andre gleder ved foreldrerollen også. Så det hadde vært fint å vite sånn omtrent hvor stor andel av innleggene som må inneholde referanser til bleieskift, barnehage, oppdragelse, meslinger og grevlingfamilier før man blir en mammablogger. Blir man ekskludert hvis bare hvert annet innlegg omhandler barn og familie? Gir bilder av snørr og cherrox ekstrapoeng? Får man fradrag for å skrive om kløtsj og Moland og French? Og må man søke om opptak, eventuelt fritak, noe sted? Er det noen aldersgrense? Mora mi har nemlig nettopp blitt pensjonist, og trenger noe å holde på med. Hvis jeg hjelper henne å komme i gang med en blogg og ber henne skrive mye om meg, er hun da en mammablogger?

Det ser ut til at jeg ikke er tatt opp i klubben ennå. Jeg figurerer i hvertfall ikke på blogglista til Foreldremanualen. Pfjuhhh. Så jeg velger jeg å kalle meg hverdagsblogger. Og jeg ser frem til at Hverdagsportalen.no skal kåre Hverdags Blogg Awards 2011. Da skal jeg gjøre rent bord.

14 kommentarer:

  1. Jeg liker bloggen din - det lille jeg har fått lest siden jeg nettopp oppdaget den.
    Og jeg er enig med deg og kjører deb samme nominasjonen - alt sammen. Hehe

    Mammablogger er man ikke alltid kanskje. Noen ganger er jeg andre ganger ikke.
    Men AWARD eller ikke - vi kan vel fortsatt kose oss med å lese blogger og å blogge? Jovisst kan vi vel det.

    SvarSlett
  2. Jeg liker deg, jeg, og det synes jeg på en måte holder. Eller? Selv synes jeg at jeg skriver en helt fantastisk mammablogg,fordi jeg blogger bare om å være mamma. Men det har ikke gitt meg noen nominasjoner - og det tror jeg er greit nok, jeg! Jeg gidder i hvert fall ikke å endre på bloggen min for å få den mer "morsom", "kreativ", "inspirerende" eller "original". Jeg tror i så fall jeg ville blitt mindre ærlig om mammarollen hvis jeg skulle være krampaktig morsom hele tiden ;)

    SvarSlett
  3. He he! Du er iallfall ein blogger! La oss i første omgang slå det fast. Og du er ein utrolig morsom blogger! Altså: du skriver morsomt.
    Og begrepet hverdagsblogger likte eg! Trur eg og faller inn under den kategorien. Kanskje vi da kan starte vår egen nominering, i kategorien hverdagsblogger (eller kvardagsblogger, som det heiter på mitt språk) Og hvis vi holder den mest mulig hemmelig, så kanskje vi vinner kvar vår pris!? :)

    SvarSlett
  4. Tror det blir opp til hver enkelt som nominerer og stemmer å definere hva en mammablogger er. Personlig synes jeg det kan bli litt vel kjedelig å kun skrive om barnemat, barneklær, barnebøker, barnemøbler, barneleker osv osv. Hverdagsblogg er en fin betegnelse, synes jeg, bruker den selv for å beskrive min egen blogg. En herdagsblogg kan jo også være så mangt, synes du skal opprette en sånn portal og kjøre i gang awards, he he.

    SvarSlett
  5. Ha ha, det var da måte på skryt! Det har da dukka opp flere artige blogger i løpet av det siste året, og du er blant dem! Og vær beredt på å bli definert som mammablogger! Jeg havna i den kategorien i fjor, visste ikke helt at det var det jeg var, men har funnet ut at er du mamma og er du en blogger - ja, da kan du kalles mammablogger. Ergo, mora di kan slå til og bli tidenes mammablogger.
    Og så minte du meg på gutta i Kongo - Joshua og Tjostolf som jeg liker å kalle dem - føler liksom jeg kjenner dem nå. Det har vært lite blogging om dem i det siste. På tide å trekke dem ut av skuret og fram i lyset?

    SvarSlett
  6. Ja, akkurat - det er derfor jeg er her nå. Jeg koser meg! Glad for at oppdaget deg.

    SvarSlett
  7. Du er knakende god hverdagsblogger! Vi liker snakk om både fiskepinner og anskaffelser. Du skriver fine og lange innlegg - jeg er så glad i velskrevet språk.... jeg er ikke så tålmodig med å skrive langt og lenge. Jeg kan ikke TOUCH... så jeg knoter i vei med vestre pekefinger + høyre pekefinger OG langemann. Og det er slitsomt.... You go hilde!

    SvarSlett
  8. Hverdagsblogg høres bra ut:-)! Høres mer allsidig ut enn mammablogg, og så kommer det til sjuende og sist an på om man skriver så det fenger leserne, og det gjør du!! :-) Jeg har blitt fans!

    Hilsen meg her "sør"
    (ps: hadde min 1.kjøretur på 6 dager i går kveld. Det var isete og sporete på veien, så jeg måtte tenke på deg der jeg snegla avgårde i 40-50 i 80-sonen. Jeg var glad jeg hadde holdt sofaen da det stod på som verst det ute!!)

    SvarSlett
  9. Altså, den klokka i forrige kommentar er ikke til å stole på! Natten er over og dagen i gang; klokka er 09.04 her! Kl 00.00 er da vel sovetid?? :-)

    SvarSlett
  10. For å havne på foreldremanualens bloggliste må man faktisk melde seg inn (skrive mail) selv! Og for å si det sånn, det er ikke bare blogger som jeg vil kalle mammablogger som ligger på den lista.

    Synes man er mye mer mammablogger når man skriver om hverdagslige ting enn når man nesten bare skriver om interiør. Ergo, du er en mammablogger :)
    God helg!

    SvarSlett
  11. Så mange hyggelige og oppmuntrende kommentarer og kløktige innspill det var blitt her, da. Tusen takk alle sammen. Jeg skal manne meg opp til å få fart på den der hverdagsblogg-klubben.

    Etter noen måneders aktivitet heller jeg til at jeg har blitt en del en mammablogger-subkultur her i Blogglandia. Klubben for dem som skriver for å skrive, og finner masse morsom tematikk og komikk i mammarollen og hverdagslivet. Dere er herlige, alle sammen!

    I motsetning til de "ekte" mammabloggerene, som ikke er opptatt av selve skriveprosessen, men av å fortelle hvor godt/ille de har det og hvor flotte/krevende barn de har. Jeg gjorde en del reserach på dem i går. Jøsses. Det var ikke mange jeg meg til som følger på, gett. Dra meg nå baklengs inn i bleiebøtta, sier jeg bare.

    SvarSlett
  12. Som nominert har jeg gjort meg noen tanker jeg òg skal jeg si deg.. Jeg hadde nemlig IKKE beskrevet meg selv som en mammablogger om noen hadde spurt; riktignok er jeg mamma og har en blogg - men det er ikke morsrollen jeg blogger mest om; noe jeg vil si er et "krav".
    Men jeg setter stor pris på nominasjonen lell; det å være orginal ser jeg på som et kompliment i denne verdenen :)

    SvarSlett
  13. Guro: Neida det må man ikke. Jeg har ikke meldt meg inn på noenting jeg ser du, men nominert gitt- det ble jeg helt overraskende.

    Ikke for det. Jeg ble litt "uh, mammablogger?" Er jeg en mammablogger? Her har jeg blogget siden 2004, pådro meg en Knapp i fjor og plutselig er fiks ferdig puttet i en liten boks som mammablogger. Hm. Men jeg blogger om det som skjer meg, og Knappen må jeg jo ha med...

    SvarSlett
  14. PS. Hilde, kan du gjøre om innstillingene dine slik at hele innleggene dine vises i rss-leser og ikke bare deler av det?

    SvarSlett