torsdag 27. januar 2011

Opp-vask med forskningen


Det er jo ikke titt at nyheter og presseoppslag kommenteres her i den Glamouløse bloggen. Man må passe seg for å ikke legge seg til en seriøs, intellektuell profil. Men en hverdags-/mammablogg må være på hugget når rikspressen en sjelden gang beskjeftiger seg med saker som griper rett inn i kjernen av hverdagslig mammavirksomhet.

Aftenposten i dag, økonomidelens bakside:
En forskerdame ved Senter for miljøettellerannet ved Universitet i Oslo har funnet ut at småbarnsforeldre legger rent tøy i vaskemaskinen. Ikke bare har hun forsket seg frem til det, hun har til og med fått ”informanter” til å innrømme det åpent! Kjære vene. Det hadde da ikke vært nødvendig å bruke offentlige forskningsmidler (les: mine skattepenger *hmff*) på å finne ut det. Det er bare å spørre her inne i blogglandet det. Eller et hvilket som helst kjerring-forum på nett. Vi innrømmer villig vekk, vi, og helt gratis.

Innrømmelse: JA. Alt av vrengte bukser og sure sokker og andre plagg jeg finner strødd omkring i mitt hus, stappes rett i skittentøykurven. Ukritisk. Det hender riktignok at jeg fisker ut et ballerinaskjørt eller to hvis jeg gidder å konse såpass at jeg husker at snuppa i løpet av dagen presterte flere klesskift enn selv en femåring klarer å skitne til.

Jeg har forsøkt å sortere. Du vet – vrenge ut hvert eneste plagg og bære dem inn på badet eller et annet sted hvor det er godt lys og granske plagget med lupe foran og bak og sniffe litt for å evaluere omfanget av grøt- og grønskeflekker og beslutte hvorvidt plagget duger én dag til. Noen ganger fant jeg noe jeg mente kunne brukes om igjen. Men det tok jo himla lang tid. Og var dørgende kjedelig. Dessuten var det alltid en youghurtflekk der likevel når det var blitt morgen og dagslys og på tide  ”én dag til” for det aktuelle plagget. Så jeg vasker alt. Av latskap og sånn for sikkerhets skyld.

Åkei, så har vi fått forskningsmessig bevist at barnefamilier sløser med strømmen ved å vaske plagg som strengt tatt ikke trenger å vaskes, bare for å få rotet unna. Det har da ingen praktisk verdi. Praktisk og anvendt forskning er det vi trenger. Jeg vil foreslå noen tidsstudier. Med stoppeklokke.

Jeg tror vi har behov for en tung forskningsrapport som dokumenterer at vi i snitt bruker 6,9 minutter i uka på å brette og legge bort nyvasket tøy som egentlig ikke trengte vask, mot 4,3 minutter på å sortere rent fra skittent før vask. Og en pålitelig måling av at det går 9 minutter i uka til å tømme de tre ekstra oppvaskmaskinene man kjører fordi man ikke gidder å bruke 6 minutter på å håndvaske noen gryter og panner.

Bare disse to tidsstudiene vil jo gi hver husholdning 5,6 ukentlige plussminutter som motivasjon til å spare tretti kilowattimer hver ved å unngå unødvendig maskinbruk og derigjennom avverge den globale energikrisen og redde hele verden attpå. Jepp.

Litt sånn, kanskje?


.

6 kommentarer:

  1. Ha ha! Her legger gutta reine klær tilbake i skittentøyskurven fordi de ikke gidder å rydde dem inn i skapet.

    SvarSlett
  2. ..og hos oss legger gutta reine klær i skittentøyskurven, direkte fra sekken, når dei har vært på tur (da bytter dei aldri klær...-trenger egentlig ikkje ta med bytteklær da...men mammo meiner dei treng det..)

    SvarSlett
  3. Jeg har vel vært oppmerksom på rare forskningstema før. Det burde være et krav at resultatene fra forskning skulle være nyttige.

    Det vaskes mye klær her i huset også - selv om vi bare er to. Vi er blitt vant til lav terskel. Men vi har ikke utfordringen med prinsesseklær.

    SvarSlett
  4. Hey, du skrev innlegget mitt! *ler*
    Bortsett fra det med vaskemaskinen, kjenner jeg godt igjen ryddeteknikken...dytte i skittentøyet fremfor skapet.
    8 maskine ri uken, føler jeg er omtrent der vi er også. Bortsett fra når vi har vårt årlige røkk på trening i noen uker, da blir det fort mer.

    SvarSlett
  5. Husets tiårige datter skifter klær flere ganger daglig, og er ikke så god på å legge rene klær tilbake i skapet. De havner som oftest på gulvet på rommet, og så i skittentøyskurven når hun får beskjed om å rydde...

    Gutta derimot, skifter ikke klær før de blir bedt om det, så klær som "står av seg selv" får veie litt opp for rene klær...

    SvarSlett
  6. Artig å høre at vi er flere, og at det egentlig er ungenes skyld, ikke vi som foreldre ;-) Kan ikke barnehagen og skolen lære ungene hvor viktig det er å vaske lite tøy i stedet for det der maset om søppel i naturen som fører til at jeg har sekken full av andres rask hver gang jeg tar med ungene på tur? Forresten godt forsynt med vaskemaskinen etter en laaang helg med spysjuke og sengeskift....

    SvarSlett