torsdag 20. januar 2011

Hytteblogg, tredje kapittel: Spillfri sone

Visste dere at det ikke finnes 12-voltslader til Nintendo DS? Det er heeeelt sant, jugekors på halsen. Ikke til PC heller. Dessuten er PCen for tung å ha i sekken. Neeei, gutten min – mobilen til mamma virker nesten ikke på fjellet den. Den tåler ikke høyder over 600 meter. Da slutter alle spill å fungere.

Vi setter nå vår lit til at en analog helg høyt til fjells kan gjenopprette kjernefamilieidyllen. Vi skal føre den gode samtalen uten å bli avbrutt av pipelyder og hoing om at Mario banket Yoshi i siste runde. Stirre hypnotisert inn i peisilden (i stedet for skjermen) og massere hverandres føtter (i stedet for tastaturet). Spille vri-åtter og Monopol i vennskapelig ånd.

Jeg lurer bare bittelitt på hvor strategisk lurt det er å erstatte dataspill med kortspill. Spillegal er spillegal, eller? Risikerer jeg å få en fem år gammel gambler? Er det noen som kan reglene for poker? Og vet hvordan man i en håndvending blokkerer samtlige av  husets PCer for tilgang til Betsson og sånn?


God analog helg! 

2 kommentarer:

  1. Grattis med nytt design. Viktig for en mammablogger!
    Poker kan alle de mannlige medlemmene her i huset, de styrer med sjetonger og kort og greier. Jeg er en mer glad i Jakten på den forsvunne diamant. Som vi spiller på hytta.

    SvarSlett
  2. Jeg bruker følgende oppskrift for å blokkere for de sidene jeg kjenner til, men er litt usikker på om et monner i lengden. Det finnes gratisprogramvare/filtere som kan lastes ned, men inntil videre:
    Kontrollpanel - sikkerhetssenter - alternativer for internett - innhold - internettsensur.

    Chattesider er den store fellen for 9-årige jenter. Moviestarplanet.com - hvor eldre gutter/menn sjekker småjenter er ett av mange eksempler. De spør om telefonnummer, om å møte dem på Skype osv

    SvarSlett