tirsdag 18. januar 2011

God hyttemat?

Jeg tviler stadig sterkere på at jeg er mammablogger. Men jeg disponerer hytte(r) og vil derfor denne uken prøve meg som hytteblogger.

På fredag reiser vi på hytta. Med hytte mener jeg her skikkelig gammeldags fjellhytte milevis fra folk der vi spiller vri-åtter dag og natt, sover i bjørneskinnsfeller, tørker oss med avispapir, tygger snø når vi blir tørste og spiser Joikakaker morgen, middag og kveld.

Akkurat det med Joikakakene var kanskje litt ljug. Jeg liker å spise godt, også på hyttetur. Men kjøkkenssjefen i meg er en smule utbrent, så jeg googlet ”hyttemat” for å få litt inspirasjon og ble henvist til  Matprat.no. Der har de en matskribent som har hørt om at noen lager mat på to gassbluss, men åpenbart aldri har prøvd det selv. Han mener at blant annet Rogan Josh er et enkelt og eminent hyttemåltid. Joa. Jeg liker indisk. Men jeg stiller meg litt tvilende til oppskriftens hyttevennlighet:

Rogan Josh - indisk lammegryte
1) Del lammekjøttet i terninger
Hallooo? Har dere i matprat.no tenkt på hvor mye blodsøl og kliss det blir av å skjære kjøtt i terninger? Vet dere hvor mange fjellrever (og grevlinger) man får på døra natterstid når man forsøksvis har rengjort skjærefjøl og kniv i snøen fordi man ikke får skylt fordi man ikke har innlagt vann og bekken er bånntæla og man bare har rukket å smelte 3 dl vann av snø?

2) Tilsett hermetiske tomater og la alt småkoke i 10-15 minutter.
Endelig litt fornuft. Jeg hadde flådd matskribenten om han hadde foreslått å flå tomatene selv.

3) hakk løken og legg dette i en varm stekepanne med olje. Tilsett karripastaen når kjøttet og løken er blitt gyllen. Hallo igjen. Det er veldig vanskelig å se forskjell på fingre og gul løk når kjøkkenet er opplyst av stearinlys og man har et par toddyer innabords. Skummelt, skummelt. Karripasta løser seg forresten ikke opp i lunkent oppvaskvann.

3. Rør inn sukker og kokosmasse. Klipp gjerne litt frisk koriander over.
Nå må jeg ta frem roperten her, altså: HALOOOOO? Frisk koriander? Krydderurter har like lite på hyttetur å gjøre som blondetruser. Ved hjelp av Tupperware kan man mulighens motvirke at buska blir moset mellom appelsiner og pappvin i ryggsekken. Men kuldegradene er det lite å gjøre med. Innen snøscooterturen er tilbakelagt og hytta er varmet opp fra minus sju til pluss tre inne, har alle krydderurter avgått ved døden.

4. Server sammen med ris og en salat.  
Hest rop: Det går mye kannevann til å skylle og koke ris. Vann er tungt. Riskjeler er ikke gøy å vaske opp i snøen. Salaten og agurken lider samme kuldedød som korianderen. Tomatene finner alltid veien til bunnen av sekken på egenhånd.


Mens jeg kritisk gjennomgår  alle de andre påstått hyttevennlige oppsrkiftene det er helt uaktuelt å lage på hytta, sier jeg Heia Joika og ønsker alle en god ettermiddag.

7 kommentarer:

  1. For min del synes jeg at du viser deg mer og mer som den ultimate mammablogger. Hyttemat og sånn er jo bare SÅ typisk mammablogging. Joikakaker likeså.
    Neste år nomineres du som mest orginal, merk mine ord;)

    SvarSlett
  2. Om du ikke er en mammablogger er du herved min favoritthytteblogger!

    SvarSlett
  3. Jeg ler så jeg rister her. Har nemlig hatt en slik hytte. Og jeg vet nøyaktig hva du mener!
    Ellers hadde vi god mat vi da..Mye laget på forhånd og ble ting vakkert tint.
    Hønsegryter og ferdigstekte hjemmelagete kjøttkaker i saus. Joa, det går an, men uten koriander og agurk :-)

    Jeg liker bloggen din, du gikk rett på roll :-)

    SvarSlett
  4. Jeg holder med Pia:
    Neste år nomineres du som mest orginal, merk mine ord også ;)
    Klem A

    SvarSlett
  5. Joikakaker må vel duge? En dose tørket persille på toppen så har du et estetisk gourmetmåltid også.

    SvarSlett
  6. Eg syns det er viktig å kategorisere bloggen sin ja, og du er ein heilt typisk hytteblogger! Iallfall i dag :)
    Ikkje spesielt hyttevennlig mat det der nei...med mindre du har ei hytte som folk flest har nå til dags, men innlagt vatn og strøm, oppvaskmaskin, vaskemaskin, mikrobølgeovn, italiensk vedfyrt pizzaovn, varmekabler i oppkjørselen, og vaktmester som i tillegg å sette på varmen før de kjem på hytta også fyller opp kjøleskapet.

    SvarSlett
  7. Hyggelig at dere liker hytteblogging. Og joikakaker. Joika er om ikke annet en hyggelig avveksling fra cup-cakes. Vedfyrt pizzaovn, ja. Der sier du noe Ingrid. Ved har vi jo! Tørket persille har vi nok liggende på hytta, Elisabeth. I likhet med alle andre tørkede krydre som har frosset og tint og frosset og tint seg gjennom seks sesonger alene i fjellheimen, er det nok grå i fargen og uten smak. Men persille er persille, dusk eller ei.

    SvarSlett